Wracają z ogólnopolska kampanią: NIE dla podwyżek cen biletów, TAK dla bezpłatnej komunikacji miejskiej

11.09.2013

Polska Partia Pracy i Wolny Związek Zawodowy "Sierpień 80" wznawiają ogólnopolską kampanię "NIE dla podwyżek cen biletów - TAK dla bezpłatnej komunikacji miejskiej". Kampania została rozpoczęta w grudniu 2012 r. Kolejna jej edycja obejmie następne miasta, gdzie działacze przekonywać będą do swojego pomysłu. - W ostatnim czasie spora grupa miast wprowadza rozwiązania dla transportu publicznego bliskie naszej idei - mówi Patryk Kosela, rzecznik obu organizacji.

Od początku września kierowcy w Olkuszu (Małopolskie) będą mogli jeździć autobusami za darmo. Przez rok każdy, kto będzie miał przy sobie dowód rejestracyjny i prawo jazdy, nie musi kupować biletu. Z kolei także od początku bieżącego miesiąca mieszkańcy Pawłowic (Śląskie) za całodniowy bilet płacą symboliczną złotówkę, a za miesięczny 15 zł. Od października w Elblągu bilety autobusowe potanieją o kilkadziesiąt groszy.

- Promowana przez nas koncepcja bezpłatnej komunikacji miejskiej zyskuje na popularności i jest sukcesywnie wprowadzana przez kolejne samorządy. To cieszy i wkrótce ruszamy w kraj przekonywać kolejne gminy - zapowiada rzecznik prasowy PPP i WZZ "Sierpień 80", Patryk Kosela. - Dodatkowo, coraz rzadziej się słyszy o tym, że w jakimś mieście podnoszone są opłaty za korzystanie z transportu publicznego. Idzie wręcz w drugą stronę, te opłaty są obniżane - dodaje.

Organizatorzy akcji przyznają, że nie chcą narzucać włodarzom miast konkretnego rozwiązania dotyczącego upowszechnienia środków miejskiego transportu. Rozwiązań zaś jest wiele - od darmowej komunikacji dla wszystkich, przez brak opłat dla osób zameldowanych w danej gminie, aż po sprowadzenie kosztów zakupu biletów do symbolicznej kwoty.

Zalety

Przedstawiciele PPP i "Sierpnia 80" tłumaczą, że bezpłatna komunikacja w znacznym stopniu ułatwi mieszkańcom dostęp do edukacji, kultury, sportu i rekreacji, a także poprawi dostępność miejsc pracy. Jak mówią, gdyby wprowadzić bezpłatną komunikację miejską, miasta zamiast tracić - paradoksalnie by zyskiwały. Zmniejszyłoby się - ich zdaniem - natężenie ruchu samochodowego w mieście, a więc nie trzeba by co chwilę finansować kosztownej naprawy dróg. Korki byłyby mniejsze, a powietrze czystsze. Zniknęłyby wydatki na wydruk biletów i utrzymanie biletomatów. Twierdzą, że za tym pomysłem przemawia i ekonomia i ekologia. Widać to na przykładzie wielu miast europejskich, w których takie rozwiązania funkcjonują z powodzeniem od lat.

Organizatorzy kampanii podnoszą także, że w wielu miastach, tylko w 30-40 proc. wpływy ze sprzedaży biletów finansują komunikację.

- Lubię pytania w stylu: czy komunikacja miejska jest możliwa. Przecież latanie kiedyś też było niemożliwe - stwierdza Kosela. I dodaje, że obecnie w Polsce istnieje ona w  Nysie (Opolskie), Kielcach i podwarszawskich Ząbkach. 1 stycznia 2014 r. dołączą do nich Żory (Śląskie).

O zaletach darmowej komunikacji miejskiej, z pewnością będzie także mowa podczas II Kongresu Transportu Publicznego, który odbędzie się w Poznaniu 9 października 2013 r. Jednym z panelistów będzie Tõnu Karu, przedstawiciel Tallinna (bezpłatna komunikacja funkcjonuje tam od 1 stycznia br.) przy Unii Europejskiej.

Kampania ogólnopolska

"NIE dla podwyżek cen biletów - TAK dla bezpłatnej komunikacji miejskiej" to ogólnopolska kampania zapoczątkowana 21 grudnia 2012 r. w reakcji na znaczną podwyżkę cen biletów w Warszawie wraz z początkiem tego roku.

Działacze PPP i związkowcy "Sierpnia 80" w styczniu wzięli udział w Wielkopolskim Powstaniu Komunikacyjnym w Poznaniu. Z kolei w marcu zorganizowali w Katowicach własne Śląskie Powstanie Komunikacyjne. Idea była ta sama: w proteście przeciwko wzrostowi cen na przejazdy autobusami i tramwajami, podróżowali nimi nie kasując biletów i zaklejając kasowniki.

Akcje promujące hasło kampanii przeprowadzono również w Gliwicach, Zabrzu, Chorzowie, Żorach (darmowa komunikacja autobusowa, Bydgoszczy, Gdańsku, Koszalinie, Krakowie, Tarnowie, Lublinie i Piekarach Śląskich (gdzie do akcji włączyli się miejscy radni). Kilka akcji ulicznych wsparli przedstawiciele Ruchu Młodych Palikota, Zielonych czy Federacji Młodych Socjaldemokratów.

Temat bezpłatnej komunikacji miejskiej był przedmiotem wyjazdowego posiedzenia Zespołu Parlamentarnego "Społeczeństwo FAIR", które odbyło się 20 maja w Krakowie. Spotkanie zorganizowała posłanka Anna Grodzka.

***

O harmonogramie akcji w ramach kampanii będziemy informować sukcesywnie kolejnymi komunikatami.

 

PATRYK KOSELA
Rzecznik prasowy
Polskiej Partii Pracy-Sierpień 80

Wybory